معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: دانشگاه ها باید به سمت تولید علم و تبدیل آن به ثروت و نیز تربیت کارآفرین حرکت کنند

۲۶ دی ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۳ کد : ۲۰۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۰
دکتروحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه پنج کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : دانشگاه ها باید به سمت تولید علم و تبدیل آن...
 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: دانشگاه ها باید به سمت تولید علم و تبدیل آن به ثروت و نیز تربیت کارآفرین حرکت کنند
دکتروحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه پنج کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : دانشگاه ها باید به سمت تولید علم و تبدیل آن به ثروت و نیز تربیت کارآفرین حرکت کنند .
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر احمدی واگذاری طرح های کلان ملی به بخش های دانشگاهی در راستای کاربردی کردن هر چه بیشتر پژوهش ها را از اولویت های وزارت علوم عنوان و خاطرنشان کرد: ارتباط با صنعت یکی از راه هایی است که می تواند در کاربردی کردن پژوهش ها بسیار اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون از بخش های مختلفی مانند وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، دفاع، نفت ،سازمان حفاظت محیط زیست، هوا و فضا و سایر سازمان ها طرح های فراوانی برای انجام در دانشگاه ها ارائه شده است ، اظهار داشت : انعقاد قرارداد با وزارت نفت در مورد ازدیاد برداشت از مخازن نفتی در20 میدان نفتی در سال گذشته و 12 پروژه در زمینه صنایع پایین دستی در سال جدید و تفاهم نامه همکاری با وزارت نیرو برای انجام پروژه های مشترک از جمله این تلاش ها است . 
وی افزود : اکنون آموزش وپژوهش در دانشگاه های کشور در مرحله گذار هستند، تا به صورت جدی وارد چرخه علم، فناوری و تولید ثروت شوند و این کار بسیار بزرگی است که با ابلاغ سیاست های کلان رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و فناوری آغاز شد. 
دکتراحمدی با بیان اینکه این دوره تغییر و تحول باعث تغییر نگرش به دانشگاه ها می شود، گفت: با این تغییر شاهد ورود دانشگاه ها به تصمیم سازی های بزرگ مملکت و نظام توسعه خواهیم بود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، به تغییرات دانشگاه های جهان اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر ماموریت دانشگاه ها انتقال صرف مجموعه علوم از استاد به دانشجو نیست، بلکه محوریت در حوزه پژوهش، فناوری و به خصوص ارتباط با صنعت است که دانشگاه های مهم دنیا به این سمت می روند و این رویه امید به اشتغال بیشتری در دانشجویان ایجاد کرده و دانش آموختگان این دانشگاه ها راحت تر جذب بازار کار می شوند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه گفت: در این بین نباید از ارتباط با مراکز رشد و استفاده از ظرفیت آنها نیز غافل شویم و موضوع مهم دیگری که به پژوهش محور شدن دانشگاه ها کمک می کند، توجه به پژوهش در حوزه کارشناسی است زیرا ازجمعیت 8/4 میلیون نفری دانشجویان کشور حدود چهار میلیون نفر در حوزه کارشناسی هستند که پتانسیل زیادی در حوزه پژوهش و نوآوری دارند .
دکتر احمدی با بیان اینکه باید به سمت ماموریت گرا کردن تحصیلات تکمیلی برویم، اظهار کرد: به دنبال ایجاد این فرهنگ در دانشگاه ها هستیم تا هر استادی که پروژه دارد بتواند دانشجوی تحصیلات تکمیلی بگیرد و دانشگاه ها هم باید در این زمینه همکاری کنند. 
معاون وزیرعلوم همچنین با اشاره به موافقت دولت برای رسیدن سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به سه درصد تا انتهای برنامه ششم توسعه، ابراز امیدواری کرد این سهم در سال آینده به یک درصد برسد.
وی درادامه به رتبه اول ایران در تولید علم درمنطقه خاورمیانه و 16 در دنیا اشاره کرد و گفت: اکنون سهم محققان ایرانی از تولید علم در دنیا 56/1 درصد است.
دکتراحمدی همچنین خواستار برنامه ریزی مناسب برای حضور استادان ایرانی در مجامع بین المللی شد و افزود : چاپ مقالات فراوان استادان ایرانی در مجلات ISI نشانگر هوش و نبوغ بالای آنان است.
معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم در خصوص تقسیم بندی دانشگاه ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری به 9 منطقه کشوری نیز گفت: این اقدام با هدف ایجاد ارتباط بیشتر با مجموعه مراکز انجام شده و معتقدیم با تشویق این مراکز به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می توانیم جایگاه علمی خود در جهان را بهبود بخشیم.است.